کارکرد واتر پمپ

کارکرد واتر پمپ

واتر پمپ چیست؟

واتر پمپ اساسی ترین نقش را در سیستم خنک کننده موتور ایفا می کند در بیشتر مواقع قطعات کوچک در یک موتور خودرو نادیده گرفته می شود، اما این قطعات اغلب از مهمترین اجزا هستند تا همه چیز به درستی اجرا شود و در مسیر خود قرار گیرند.

واتر پمپ یک پمپ پر‌قدرت است که شدت کاری آن بالا بوده و آب را با سرعت بالایی درون موتور می‌چرخاند. این قطعه نیروی خود را از پولی سر میل‌لنگ می‌گیرد و این انتقال نیرو با استفاده از یک تسمه رخ می‌دهد که معمولا با قطعات دیگری نیز در ارتباط است و به آنها نیز نیرو منتقل می‌کند.

واتر پمپ از دو ناحیه دچار خرابی می‌شود؛ یکی از قسمت فیبر و فنر و دیگری از بخش پره‌های آب‌پخش‌کن آن. فیبر و فنر همان آب‌بندی است که دور محور اصلی واتر پمپ قرار دارد و اجازه نمی‌دهد تا آبی که در چرخه خنک‌کاری است، به پشت آن نفوذ کند. چرا که نفوذ آب باعث خرابی بلبرینگ این قطعه شده و در نهایت منجر به قفل شدن و گریپاژ آن خواهد شد. برای همین در پشت این قسمت یک سوراخ قرار می‌دهند تا با خرابی فیبر و فنر و در نتیجه عبور آب از آن به سمت بلبرینگ، آب از این سوراخ بیرون بریزد و راننده را از خرابی آن مطلع کند.

کارکرد واتر پمپ

با هر بار روشن شدن موتور، واتر پمپ نیز شروع به کار کرده و مایع درون رادیاتور را به سمت موتور پمپاژ می‌نماید و مایعی که حاوی آب و ضدیخ است، درون سرسیلندر و پوسته موتور به گردش درمی‌آید. حرارت موتور جذب مایع شده و در نتیجه دمای آن بالا می‌رود که برای خنک شدن باید به رادیاتور باز گشته تا پس از  خنک شدن، مجدداً به سمت موتور بازگردد.

چون وظیفه واتر پمپ برقراری گردش دائمی آب در موتور است تا زمانی که موتور خودرو روشن است باید کار کند، معمولاً کارخانه‌های سازنده، آن‌ها را با طول عمر بالا می‌سازند. البته ممکن است برخی از واتر پمپ‌ها زیاد عمر نکنند و از آنجایی که خرابی این قطعه از خودرو، مشکلات متعددی از جمله خرابی واشر سرسیلندر و موتور خودرو را به دنبال دارد در نتیجه باید سریعاً به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمود.

"کارکرد

بهترین زمان تعویض واتر پمپ

واتر پمپ معمولاً به وسیله تسمه تایم حرکت می‌کند اما گاهی تسمه کمکی که به پولی سر واتر پمپ متصل است موجب حرکت آن می‌شود. به همین دلیل تعمیرکاران خودرو معمولاً پیشنهاد می‌کنند که با هر بار تعویض تسمه تایم، واتر پمپ نیز تعویض گردد، چون دسترسی به هر دو قطعه سخت و هزینه تعویض آن بسیار بالاست.

اگر به خرابی واتر پمپ رسیدگی نشود موجب ایجاد خسارت و خرابی در واشر سرسیلند و موتور خودرو خواهد شد، بنابراین بهتر است علائم خرابی واتر پمپ را بشناسیم و با بررسی آن از ایجاد هزینه‌های گزاف تعمیرات واشر سر سیلند و موتور خودرو جلوگیری نماییم.

علائم خرابی واتر پمپ

واترپمپ یک پمپ پر‌قدرت است که به صورت مداوم در حال کار است و آب را با سرعت بالایی درون موتور به جریان در می آورد. واترپمپ ها معمولاً از دو قسمت دچار مشکل می شوند؛ یکی از قسمت آب بندی که شامل فیبر و فنر می شود و دیگری از بخش پره های داخلی آنکه وظیفه پخش کردن مایع خنک کننده را بر عهده دارند.

از آنجایی که آب در درون واترپمپ در جریان است بنابراین آب بندی آن اهمیت زیادی دارد چرا که در صورت خرابی آب به پشت قطعه نفوذ کرده و باعث خرابی بلبرینگ و در نهایت منجر به قفل شدن واترپمپ خواهد شد. برای همین در پشت این قسمت یک سوراخ قرار می‌دهند تا با خرابی فیبر و فنر و در نتیجه عبور آب از آن به سمت بلبرینگ، آب از این سوراخ بیرون بریزد و راننده را از خرابی آن مطلع کند.

یکی دیگر از خرابی های واترپمپ اکسید شدن پره های داخل آن است. از آنجایی که واتر پمپ دائماً در تماس با آب قرار دارد به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شود. این اتفاق نیز در طولانی مدت باعث کاهش دبی آب در واترپمپ، چرخش آب کمتر و در نتیجه گرم شدن موتور می شود. استفاده مداوم از ضد یخ که نقش ضد‌خورندگی نیز دارد، از پوسیدگی و سوراخ شدن پره‌های واترپمپ جلوگیری خواهد کرد.

بنابراین زمانی که دمای موتور به شدت بالا می رود و فن خنک کننده خودرو نیز دائماً مشغول کار است اما آمپر دمای ماشین پایین نمی آید باید به سرعت واترپمپ خودرو را مورد بررسی قرار داد. به علاوه اینکه یکی از شایع ترین علائم خرابی این قطعه مهم نشتی آب و وجود قطرات مایع در اطراف آن است.

همچنین وجود صدای اضافی یا صدایی شبیه به ساییدگی نیز می توان نشانه ای برای پایان عمر واتر پمپ خودرو باشد. در ضمن همواره توجه داشته باشید که روشن شدن چراغ هشدار دهنده دمای موتور روی صفحه کیلومتر شمار نیز هشداری است که بررسی وضعیت واترپمپ را به شما یادآوری می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا