علت بالا رفتن آمپر خودرو

آمپر خودرو

با گرم شدن هوا مشکلاتی مانند داغ کردن موتور و بالارفتن آمپر خودرو برای رانندگان به وجود می آید که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از پر استرس ترین اتفاق در حین رانندگی بالا آمدن آمپر خودرو و داغ کردن موتور است این اتفاق حتی از پایین آمدن آمپر سوخت نیز وحشتناک تر است که هر سال با شروع فصل گرما رانندگان بسیاری را آزار داده و باعث نگرانی آنها میشود. در زیر به چند مورد از علت بالا رفتن آمپر خودرو میپردازیم. تسمه

مهمترین علت بالا رفتن آمپر خودرو 

1. درست کار نکردن رادیاتور

2 . ایراد در ترموستات

3. عملکرد نادرست واتر پمپ

4. مشکل فن رادیاتور

5. سفت بودن سوپاپ ها

6. مسدود شدن خروجی اگزوز

7. کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور

8. کم بودن روغن موتور

9. عدم تنظیم موتور

حال به بررسی هر یک از موارد بالا می پردازیم:

درست کار نکردن رادیاتور: مایع خنک‌کننده‌ای که در موتور خودرو وجود دارد، حرارت ناشی از فعالیت موتور را به رادیاتور می‌رساند. سپس این مایع از طریق رادیاتور به محیط اتومبیل منتقل می‌شود‌. در صورتی که رادیاتور در انجام فعالیت خود دچار اختلال باشد، این کار به درستی انجام نمی گیرد و در اثر فشار آمدن به موتور، آمپر خودرو بالا می‌رود.

ایراد در ترموستات: ترموستات وظیفه دارد که از جریان مایع خنک‌کننده جلوگیری کرده تا موتور به دمای عادی برسد. این کار خصوصا در فصل سرما بسیار اهمیت دارد. بنابراین اگر ترموستات خراب باشد و به طور کامل، جریان مایع خنک‌کننده را مسدود کند، دمای موتور هم بالا رفته و داغ می‌کند که می‌تواند علت بالا رفتن آمپر در سرعت بالا باشد.

عملکرد نادرست واتر پمپ: واتر پمپ از اجزای ماشین است که از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند. اگر در این قطعه مشکلی پیش آید، ماشین جوش می‌آورد.

مشکل فن رادیاتور: فن رادیاتور با چرخش خود باعث خنک شدن فضای کلی رادیاتور و موتور خواهد شد. زمانی که این قطعه ایراد داشته باشد، فشار روی موتور خودرو زیاد شده و اتومبیل جوش می‌آورد.

سفت بودن سوپاپ ها: میزان سفت بودن یا شل بودن سوپاپ‌ها تنظیمات خاصی دارد. در صورتی که سوپاپ‌های خودرو بیش از حد سفت باشند، موتور اتومبیل در دور بالا فشار زیادی را تحمل می‌کند. در نتیجه خیلی زود جوش می‌آورد و آمپر ماشین بالا می‌رود.

مسدود شدن خروجی اگزوز: زمانی که راه خروجی دود در اگزوز خودروی شما به هر دلیلی مثل برخورد با سنگ، ضربه، شکستگی و … مسدود شود، فشار زیادی به موتور وارد می گردد. این اتفاق موجب داغ شدن موتور و بالا رفتن آمپر خواهد شد.

کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور: شیارهایی که روی بدنه موتور خودرو قرار دارند، بخشی از حرارت موتور را به خارج هدایت می‌کنند. زمانی که بدنه موتور بیش از اندازه کثیف باشد، هنگام انجام کار بیش از پیش داغ شده و حرارت داخل موتور می‌ماند. این داغی درنهایت به آمپر می‌رسد و باعث بالا رفتن آمپر ماشین می‌شود.

کم بودن روغن موتور: روغن موتور، در بسیاری از قسمت‌های متحرک موتور وجود دارد. روغن، حرارت تولید شده توسط موتور را گرفته و به بیرون هدایت می‌کند. کم بودن حجم و اندازه روغن موتور و یا پایین بودن کیفیت آن باعث می‌شود که حرارت موتور داخل موتور بماند و ماشین جوش بیاورد.

عدم تنظیم موتور: موتور ماشین، یکی از اصلی‌ترین بخش یک اتومبیل است که کارکرد مناسب خودرو، به آن وابسته است عدم تنظیم موتور و اختلال در کارکردهای آن، جوش آوردن خودرو را به همراه دارد.

علت بالا رفتن آمپر خودرو
علت بالا رفتن آمپر خودرو

هنگام بالا رفتن آمپر خودرو چه مراحلی را باید طی کنیم؟

  1. خودرو خود را کنار کشیده و آن را روشن نگه دارید ( بعضی رانندگان در این حین، اقدام به خاموش کردن ماشین میکنند تا موتور خنک شود اما این کار بسیار اشتباه است ماشین رو همانطور روشن نگهدارید و زمان دهید تا کم کم آمپر پایین بیاید)
  2. در موتور را باز کنید ( توجه داشته باشید که فقط درب موتور را باز کنید بسیاری از رانندگان به اشتباه درب رادیاتور را باز می‌کنند که کار بسیار خطرناکی است )
  3. روی رادیاتور آب بریزید ( همیشه در خودروی خود آب همراه داشته باشید تا در این مواقع از آن استفاده کنید تا بخشی از حرارت و گرمای موتور، در هنگام حرکت خارج شود )

راه حل‌هایی برای جلوگیری از بالا رفتن آمپر خودرو

_ برررسی و کنترل مکرر رادیاتور ماشین و اطمینان از عدم نشتی آن.

_ تعویض مایع خنک‌کننده‌ هر دو سال یکبار.

_ کنترل هفتگی میزان آب خودرو.

_ تنظیم دقیق فن‌ها و چک کردن آن‌ها.

_ اطمینان یافتن از پر بودن گاز کولر.

_ هواگیری درست و تمیز کردن پره‌های رادیاتور به صورت سالانه.

_ کنترل ترمزها.

_ عدم حمل بیش از اندازه بار با اتومبیل.

_ کنترل شلنگ و تسمه ‌خودرو.

_ خودداری از یدک کشی غیر مجاز.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا