تعویض روغن موتور خودرو

هرچندوقت یکبار و با چه مسافتی باید روغن موتور را تعویض کرد؟

هرچندوقت یکبار و با چه مسافتی باید روغن موتور را تعویض کرد؟

تعویض روغن موتور و زمان مناسب برای عوض کردن آن‌یکی از مهمترین کارهایی است که باید برای خودرو خود انجام دهید. وظیفه ی فیلتر روغن، تصفیه روغن موتور و جدا کردن ذرات اضافی از روغن موتور می باشد.

مقدار حجم روغن موتور در خودروهای مختلف متفاوت است. در انواع مختلف خودروهای سواری، مقدار این روغن می توان بین ۴ تا ۶ لیتر باشد. این مقدار در هر خودرو دقیقا مشخص و معین می باشد. پس ضروری است که روغن موتور طی دوره های زمانی مشخصی تخلیه گردد و سپس روغن جدید به موتور جایگزین آن شود.

تعویض-روغن-موتور-خودرو
تعویض روغن موتور خودرو

به گفته ی کارشناسان، تعویض روغن موتور خودرو در یک بازه زمانی مناسب می‌تواند هر سه ماه یکبار و یا حدود هر 8 هزار کیلومتر باشد. موردی که شاید بارها آن را شنیده باشید و البته بیشتر خودروها می‌توانند با مسافت خیلی بیشتر از این و بدون نیاز به تعویض روغن، به‌درستی کارکرد خود را ارائه دهند.

نکاتی در مورد تعویض روغن موتور خودرو

رانندگان خودرو باید دفترچه کوچکی مخصوص سرویس و نگهداری خودرو داشته باشند تا هنگام انجام هر نوع سرویس و نگهداری، تاریخ و کیلومتر خودرو را در آن یادداشت نمایند. انجام این کار باعث می شود تا تعویض ها و تغییرات لازم در خودرو را به موقع انجام دهند. در صورت تعویض انداختن زمان سرویس و نگهداری بخشهای مورد نیاز در خودرو که اغلب با هزینه های اندک قابل انجام است. هزینه های بسیار بیشتری را در آینده بر مالک خودرو تحمیل خواهد نمود.

نکته ای وجود دارد که اگر از آن دسته افرادی هستید که زودتر از موعد روغن خودرو را عوض می‌کنید باید بدانید که این کار، کمک چندانی به خودرو نخواهد کرد. البته این کار ضرری برای خودرو ندارد. اما می‌تواند موجب هدر رفتن پول، زمان و منابع شما شود. همچنین، بیرون ریختن روغنی که هنوز از عمرش باقی‌مانده است می تواند به محیط‌ زیست نیز آسیب برساند.

نکته ی دیگری که وجود دارد این است که دست کم هفته ای یکبار به وسیله سیم یا گیج روغن، سطح روغن موتور را کنترل نمایید. گیج روغن داری حلقه ای در انتهای خود می باشد که به کمک آن می توان گیج را به راحتی از محل خود که در کنار بلوک موتور قرار دارد بیرون کشید.

در انتهای دیگر گیج دو علامت حک شده است که دو حد مجاز حداقلی و حداکثری سطح روغن موتور را نشان می دهد. سطح روغن باید بین دو علامت مذکور قرار داشته باشد. پایین تر بودن سطح روغن از علامت حک شده پایینی و یا بالاتر بودن آن از علامت حک شده ی بالای نشانه خوبی نبوده باید مورد بررسی قرار گیرد. توجه داشته باشد که هنگام انجام این کنترل، موتور خودرو باید خاموش باشد و مقداری نیز از خاموش بودن آن گذشته باشد.

کلام پایانی

بهتر است بررسی سطح روغن خودرو هر یک ماه یکبار را برای اطمینان پیدا کردن از نشت نکردن روغن یا روغن‌سوزی موتور، به صورت عادت اجرا کنید. اگر سطح روغن پایین باشد تا مقدار نیاز به آن اضافه کنید. روغن خوب باید رنگ شفاف قهوه ای-سیاه داشته باشد. البته رنگ روغن لزوماً نمی‌تواند نشان دهنده عمر روغن و کارکرد آن باشد. اگر هم رنگ روغن کدر و گرفته است، زمان تعویض آن فرارسیده و اگر رنگ شیری مانندی داشته باشد، ممکن است موتور خودروی شما ماده خنک‌کننده خود را نشت دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا