پنچری خودرو

پنچرگیری ماشین خیلی راحت و ساده

پنچرگیری ماشین خیلی راحت و ساده

پنچرگیری ماشین یکی از حوادث پیش بینی نشده است که امکان دارد هر لحظه برایتان اتفاق بیفتد. اگر برای جایی می خواهید بروید حتما تجهیزات فنی خود را هم چک کنید. سفرهای بین شهری همیشه می‌تواند همراه با حوادث پیش‌بینی نشده‌ای باشد که اگر برای مقابله با آنها از قبل آماده نباشید، می‌تواند سفر شما و همراهانتان را تلخ کند. یکی از معمول‌ترین اتفاقات در حین رانندگی، پنچر شدن خودرو است. امروز آموزشی بسیار آسان به شما خواهیم داد تا هرجا مشکلی برایتان پیش آمد بدون استرس لاستیک ماشینتان را تعویض کنید.

پنچرگیری ماشین
پنچرگیری ماشین با روشی ساده و راحت

آموزش مرحله به مرحله پنچرگیری ماشین

  • اولین کاری که میکنید ماشین را روی زمینی مسطح و بدون شیب پارک کنید. سعی کنید دور از جاده توقف کنید و حتما چراغ‌های چشمک‌زن ماشین را روشن کنید.
  • قبل از پیاده شدن از ماشین ترمز دستی را بکشید و ماشین را روی دنده یک یا دنده عقب بگذارید. اگر ماشین‌تان اتوماتیک است آن را روی حالت پارک (P) بگذارید.
  • یک جسم سخت مثل سنگ یا چوب جلوی لاستیک‌های جلو و عقب بگذارید تا ماشین طی تعویض لاستیک حرکت نکند.
  • سپس لاستیک زاپاس، جک و آچار را از ماشین دربیاورید. جک را زیر نوار آهنی لبه ماشین و نزدیک لاستیکی که می‌خواهید آن را عوض کنید بگذارید.
نکته ای که وجود دارد در ماشین‌های مدرن با بدنه یک تکه، قسمت خاصی مخصوص جک ساخته شده که  پشت چرخ‌های جلو و همچنین نزدیک چرخ عقب است.
  • در مرحله ی بعد جک را بالا ببرید تا جایی‌که وزن ماشین از روی لاستیک برداشته شود، اما توجه داشته باشید نباید لاستیک از زمین جدا شود. این کار مانع حرکت چرخ در حین باز کردن پیچ‌ها می‌شود. چک کنید که جک در جای خود بی‌حرکت باشد و ماشین به سمت دیگر خود و نه جلو یا عقب خم شده باشد.
  • بعد از اطمینان از درست قرار گرفتن جک، اگر پیچ‌ها سرپوش پلاستیکی داشتند آنها را با دست درآورید. سپس با آچار پیچ‌ها را در جهت خلاف حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید. در صورتی که پیچ‌ها خیلی سفت باشند، می‌توانید از نیروی پاها و یا وزن خود برای چرخاندن آچار استفاده کنید. تو جه داشته باشید که پیچ‌ها را در نیاورید و فقط آنها را تا حدی شل کنید که با دست باز شوند.
توجه بفرمایید که برای بالانس ماندن لاستیک، پیچ‌ها را بصورت ضربدری باز کنید. به این صورت که بعد از باز کردن هر پیچ، به سراغ پیچ مقابل آن در ضلع مخالف بروید و نه پیچ کنار آن.
  • جک را بالا ببرید تا لاستیک از زمین جدا شود.
  • پیچ‌ها را با دست شل کنید. بعد از اینکه همه آنها را شل کردید آنها را باز کنید.
  • لاستیک پنچر را در بیاورید و آن را  به صورت خوابیده زیر ماشین و کنار جک قرار دهید. در صورتی که در هنگام جا زدن لاستیک، جک از جا در برود، این لاستیک کهنه مانع برخورد ماشین با زمین یا صدمه دیدن شما می‌شود.
  • سپس لاستیک زاپاس را جا بزنید. برای اینکه آن را برعکس جا نزنید، دقت کنید که دریچه باد لاستیک باید رو به بیرون باشد.
  • پیچ‌ها را با دست ببندید. در این مرحله هم باید پیچ‌ها را بصورت ضربدری ببندید تا لاستیک بالانس باشد. کمی که سفت شدند، آنها را با آچار سفت کنید، اما برای اطمینان از بالانس ماندن لاستیک فعلا آنها را خیلی سفت نکنید. همچنین فشار بیش از حد می‌تواند باعث جدا شدن جک شود.
  • جک را تا حدی پایین بیاورید که لاستیک روی زمین قرار گیرد اما تمام وزن ماشین روی لاستیک نباشد. حالا پیچ‌ها را تا جایی که می‌توانید محکم‌ کنید.
  • جک را به طور کامل پایین بیاورید و آن را از ماشین جدا کنید. پیچ‌ها را کاملا سفت کنید و در صورت داشتن سرپوش پلاستیکی روی پیچ‌ها، ‌آنها را با دست سرجای خود محکم کنید.

توجه داشته باشید که لاستیک کهنه را دور نیاندازید. به اولین تعمیرگاه مراجعه کنید و آن را تعمیر کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا