تفاوت خودرو دنده ای و اتوماتیک

تفاوت های خودرو های دنده ای و دنده اتوماتیک

چه تفاوت هایی میان خودرو های دنده ای و دنده اتوماتیک وجود دارد؟

خودرو های اتوماتیک بخاطر راحتی که در طول رانندگی دارند، معمولا انتخاب بیشتر افرادی می باشند که رانندگی را تازه گرفته اند و یا داشتن راحتی را ترجیح میی دهند. این دو راهی معمولا برای افرادی که می‌خواهند در ثبت نام ایران خودرو ماشین جدید بخرند، وجود دارد. ترجیح شما کدام است؟ رانندگی راحت‌ تر و مطمئن تر با خودرو ی اتومات و یا پرداخت هزینهٔ کمتر برای خریدن خودروی دنده‌ ای؟ شاید برایتان جواب این سوال سخت باشد و یا چون اسم خودرو اتوماتیک با کلاس تر به نظر می آید مستقیما بگوئید خودرو اتوماتیک. ما در این مقاله به بررسی تفاوت خودرو دنده ای و اتوماتیک می پردازیم. با سایت امداد خودرو کشوری همراه باشید.

گیربکس، اصلی ترین تفاوت خودرو دنده ای و اتوماتیک

وظیفهٔ اصلی گیربکس در هر دو خودرو های اتومات و دنده‌ ای، منتقل کردن نیرو از موتور به چرخ‌ های خودرو می باشد. اما تفاوت اصلی در چگونگی انتقال این نیروست. در گیربکس‌ های دستی اندازه نیرویی که منتقل گشته به وسیله راننده تنظیم می‌ گردد. اما در گیربکس‌ های مکانیکی این وظیفه بر عهده خود گیربکس بوده و شخص راننده دخالتی در این عمل ندارد.

در گیربکس‌ های اتوماتیک وقتی که حالت اتومات را انتخاب نمائید، ماشین به‌ صورت اتوماتیک یا خودکار با دنده مناسب حرکت خواهد کرد. و وقتی که حالت دستی یا منوال را انتخاب نمائید، باید مثل خودرو های دنده‌ ای غیر اتوماتیک، خودتان دنده را عوض کرده و از رانندگی حرفه‌ ای خود لذت ببرید.

تفاوت خودرو دنده ای و اتوماتیک

تفاوت خودرو دنده ای و اتوماتیک در میزان مصرف انرژی

در چندین سال گذشته که خودرو های اتوماتیک به تازگی در بازار عرضه می شدند. صاحبان این خودرو ها از مشکل مصرف سوخت گله مندی زیادی داشتند. جوری که گفته می‌ شد برای یافتن مناسب ترین ماشین بعد از پراید از نظر مصرف کردن سوخت. باید سایر خودرو های دنده‌ای را انتخاب کنید و همه خودرو های اتوماتیک را از لیست خودرو های کم مصرف حذف نمائید.

دلیل اینکه اینگونه فکر می کردند این بود که گیربکس‌ های اتوماتیک از نظر فنی باعث افزایش مصرف سوخت می‌ شدند!. ولی الان به کمک تلاش مهندسان این مشکل رفع شده و اگر بخواهیم درباره تفاوت خودرو دنده ای و اتوماتیک در میزان مصرف انرژی صحبت کنیم. می توان گفت که خودرو های دنده‌ای و اتوماتیک در رانندگی جاده با هم یکی هستند. ولی … !

این موضوع درباره ترافیک‌ های شهری کمی فرق دارد. به همان میزانی که خودرو های اتوماتیک در زمان رانندگی در ترافیک راحت تر هستند مصرف سوخت شما را هم زیاد می کنند. در خودرو های دنده‌ ای زمانی که خودرو می ایستد و یا درجا روشن است، راننده با برداشتن پایش از روی کلاج، ارتباط با موتور قطع می‌ شود و دیگر سوختی مصرف نمی‌ گردد. اما در طول زمان رانندگی با خودروی دنده اتومات اگر خودرو در ترافیک بر روی حالت Drive باشد. با ایستادن خودرو، هنوز ارتباط با موتور پا بر جاست و مصرف سوخت بیشتر می شود.

خودرو های اتوماتیک گران‌ تر از خودرو های دنده‌ ای

دنده اتوماتیک یک نوع آپشن لوکس برای خودرو ها به شمار می آید. در صورت علاقه مند بودن به رانندگی کم دردسر و بدون کلاج، طبیعتا باید بهای این آپشن را هم پرداخت نمائید. قیمت خودرو های اتومات تفاوت چشم گیری با نمونه دنده‌ ای دارند و این اختلاف قیمت به‌ دلیل پیچیده بودن سیستم گیربکس در خودرو های اتوماتیک می باشد.

با نگاهی متفاوت به این موضوع از جهتی که از پدال و کلاج کم‌ تر استفاده می شود، خلاصی از دردسر دنده عوض کردن و کاهش تصادفات جاده‌ ای، خودرو های اتوماتیک افت قیمت کمتری را بابت استهلاک خودرو در زمان فروش متحمل می‌ گردند و کارشناسان خودرو در این باره معتقد هستند که کم استهلاک ترین خودرو وارداتی خودرو های اتوماتیک می باشند.

با خودرو های اتوماتیک سریع‌ ترند.

جاده و خیابان ها پر هستند از اتفاقات بزرگ و کوچکی که قابل پیش بینی نیستند. اگر یک اتفاق غیر منتظره و ناگهانی در جاده رخ دهد، تا چشم شما ببیند، مغز آن را بررسی کند و بهترین تصمیم را اتخاذ کند و شما بخواهید واکنش نشان بدهید و کلاج و ترمز را فشار دهید، سرعت و دنده را کم کنید، امکان دیر شده هست. ولی وقتی خودرو از نوع دنده اتوماتیک باشد، کافیست مغز شما دستور کاهش سرعت را صادر کرده تا بدون دردسر سرعت خودروی شما کم شود و از اتفاقات ناخوشایند پیشگیری گردد.

این مزیت خودرو های اتوماتیک تنها فقط برای زمان رانندگی در جاده نیست و در ترافیک‌ های سنگین کلان شهر ها و شهر های پر از ترافیک هم عملکردی عالی دارد و می‌ تواند کمی ازخستگی و فشار عضلات پای شما کم کند.

تفاوت خودرو دنده ای و اتوماتیک در میزان هزینه تعمیرات

اگر شما هم از آن دسته اشخاصی می باشید که میزان هزینه تعمیر و نگهداری خودرو در طول زمان برای شما مهم است، بهتر است به سمت خودرو های اتوماتیک نروید. از جهت پیچیده بودن ساختار سیستم گیربکس اتوماتیک، برای تعمیر آن‌ ها باید میزان هزینه بالاتری را پرداخت نمائید. اما بر عکس، گیربکس خودرو های دنده‌ ای ساختارشان ساده‌ تر بوده و نیاز به تعمیرات تخصصی و پیچیده‌ ای ندارد و فقط با پرداخت کردن هزینه‌ ای معقول، در بلند مدت بدون ایراد خواهد کرد.

تفاوت خودرو دنده ای و اتوماتیک در رانندگی در نواحی کوهستانی

یکی از مشکلاتی که خودرو های دنده اتومات با آن رو در رو می شوند، رانندگی در سر بالایی‌ ها و جاده‌ های شیب دار است، یعنی رانندگی با خودرو ی دنده اتوماتیک در جاده‌ های کوهستانی به شما کمکی نخواهد کرد و لازم است مثل یک خودروی دنده‌ای رانندگی کنید.

تفاوت خودرو دنده ای و اتوماتیک

وقتی در سربالایی جاده قرار دارید، خودرو به قدرت و توان بیشتری نیاز دارد. در این نوع از شرایط شما باید خودرو را در حالت D3، D2 و یا D1 قرار دهید تا ماشین گشتاور بیشتری داشته باشد و از تغییرات بیش از حد دنده در حالت اتوماتیک و بروز مشکلات فنی خودرو پیشگیری سازد.

سخن پایانی: خودرو دنده‌ ای یا اتومات؟

همینطور که در این مقاله از امداد خودرو کشوری متوجه شدیم. اگر گزینه هزینه اولیه برای خریداری خودرو، همچنین میزان هزینه تعمیر و نگهداری و مصرف سوخت برای شما چندان مهم نیست. می‌ توانید با خرید خودرو های اتوماتیک لذت رانندگی را چندین برابر نمائید. در ترافیک‌ های سنگین شهری با دنده اتوماتیک مقداری از خستگی احتمالی ایجاد شده بر روی راننده می توان کم کرد.

اما!!!

اگر دوست دارید رانندگی را حرفه‌ ای انجام دهید حتما خودرو ی دنده‌ ای بخرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا