دلایل لرزش فرمان خودرو

دلایل لرزش فرمان خودرو

چرا فرمان خودرو می لرزد؟

ممکن است برای شما هم رخ بدهد که در زمان رانندگی متوجه شوید فرمان خودرو شما می لرزد. ایجاد هر مسئله ای در فرمان که موظف به حفظ تعادل خودرو است بسیار مهم می باشد. دلایل لرزش فرمان خودرو می‌ تواند موارد مختلفی باشد که می خواهیم در این مطلب از سایت امداد خودرو کشوری به بررسی آن بپردازیم.

دلایل لرزش فرمان خودرو در شرایط گوناگون متفاوت می باشد. مثلا چرا فرمان خودرو در حالت عادی می لزرد؟ دلایل لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز و در سرعت بالا چیست؟ همه این لرزش ها دلایل خاص خود را دارند.

در صورتی که فرمان خودرو شما در حالت عادی رانندگی به لرزه می افتد، در قدم نخست با میزان فرمان به بررسی لرزش فرمان خودرو اقدام نمائید. در میزان فرمان، یکسانی اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌ های جلو مورد بررسی قرار می گیرند. اگر مشکل با میزان فرمان رفع نگشت لازم سراغ آن را در جاهای دیگر خودرو گرفت.

پلوس‌ در لرزش فرمان

نقش اصلی پلوس، انتقال نیرو به چرخ‌ها و محور های خودرو می باشد. در صورت آسیب دیدگی پلوس، لرزش فرمان خودرو را شاهد خواهید بود و لرزش آن در سرعت کم کاملا محسوس خواهد شد. اگر پلوس ماشین صدمه دیده باشد و به رانندگی ادامه دهید خودرو در جایی از حرکت می‌ افتد. زمانی که پلوس خودرو‌ خراب شد عوض کردن دنده و چرخیدن چرخ خودرو سخت می شود و امکان دارد با چرخاندن فرمان، چرخی که پلوس آن دجار مشکل شده است، نچرخد.

دلایل لرزش فرمان خودرو

اگر پلوس از دلایل لرزش فرمان خودرو شما بود، در حرکات اولیه، خودرو لرزش فرمان وجود خواهد داشت. حالا وقتی که خودرو با پلوس آسیب دیده حرکت می‌ کند سرپولس دور محور می‌ چرخد و آسیب دیدگی خود را نشان می‌ دهد. اگر سرعت خودرو زیاد شود امکان دارد صدای خرابی آن را نشنوید. ولی مشکل همچنان باقی است و با کم تر کردن سرعت خودرو خود، صدای آن دوباره به گوشتان خواهد آمد. در صورتی که اطمینان حاصل نمودید که پلوس خودرو آسیب دیده است، نیاز است به یک تعمیر کار مراجعه نمائید و پلوس آسیب دیده را تعمیر یا عوض کنید. این آسیب یکی از صدمه هایی است که بدون تخصص نمی‌ توانید تعمیر انجام دهید. به این دلیل که این مشکل تخصصی می باشد و یک تعمیر کار حرفه‌ ای می‌ تواند آن را تعمیر نماید.

بررسی چرخ‌ ها در مقابل لرزش فرمان

به یاد داشته باشید که نتظیم چر‌خ‌ها از مواردی است که باید در سرویس‌های دوره به دوره و معاینه فنی به آن توجه کرد. وقتی چرخ‌های خودرو تنظیم نباشد می‌تواند سبب لرزش فرمان شود. اگر از رینگ‌های اسپرت برای خودرو خود استفاده می‌کنید که باید توجه کنید رینگ‌های متفرقه نیز می‌تواند یکی از دلایل لرزش فرمان باشد. همچنین اگر ضربه شدیدی به چرخ‌های خودرو وارد شود هم می‌تواند دلیلی بر لرزش فرمان خودرو باشد.

تنظیم باد لاستیک‌ ها

وزن خودرو بر روی لاستیک‌ های خودرو قرار می گیرد و تنظیم بودن آن بسیار اهمیت دارد. در زمان تعویض لاستیک به سایز و برند آن دقت نمائید. متفاوت بودن کیفیت و اندازه لاستیک‌ ها می‌ تواند از دلایل لرزش فرمان خودرو باشد. لاستیک‌ های خودرو لازم است در فصول مختلف بررسی گردند. به این دلیل که گرما و سرما می‌ تواند روی باد لاستیک‌ ها اثر گذار باشد. در روز های گرم فصل تابستان لازم است باد لاستیک‌ ها را کمتر از حد عادی نمائید. به این دلیل که گرما موجب تحریک هوای داخل لاستیک‌ ها می‌ شود و باد آن را بیشتر می کند، توصیه می شود باد هر چهار چرخ خودرو را همزمان بررسی نموده تا از لرزش فرمان پیشگیری سازید.

لاستیک‌‌ های خودرو پس از مدتی دچار فرسودگی می شوند و باید عوض کنید. فرسودگی لاستیک‌ ها هم یکی از دلایل لرزش فرمان خودرو است و آن را متمایل به یک طرف می‌ سازد که در این صورت کنترل آن کار سختی خواهد بود و باید هر چه سریع تر نسبت به تعویض لاستیک‌ ها اقدام نمائید. فرسودگی لاستیک‌ ها به جلو بندی خودرو هم آسیب می‌ زند.

کلاچ در تعویض دنده و توقف خودرو کاربرد دارد تا موتور خودرو خاموش نگردد. در صورتی که صفحه کلاچ آسیب دیده باشد، فرمان خودرو در حرکات اولیه شروع به لرزش می‌ کند.

دلایل لرزش فرمان خودرو

 لرزش فرمان خودرو در سرعت بالا

اگر در سرعت بالا متوجه یک صدای غیر طبیعی و لرزش فرمان شدید باید به آسیب دیدن بلبرینگ‌ ها شک کنید. سرعت بالای خودرو لرزش و صدای غیرطبیعی چرخ‌ ها را سریعا نشان می دهد و بهتر است در این مورد سلامت بلبرینگ‌ها بررسی شود. همچنین اگر چرخ‌های خودرو بالانس نباشد در سرعت بالا فرمان و کابین خودرو شروع به لرزیدن می‌کند. خرابی میل تعادل که وظیفه ایجاد تعادل و تقسیم نیرو بین چرخ ها را به‌عهده دارد و تنظیم نبودن فرمان از دلایل دیگری هستند که می‌توانند سبب لرزش فرمان در سرعت بالا شوند. از دلایل دیگر لرزش فرمان خودرو می‌توان به خراب‌ بودن میل فرمان، شل شدن پیچ چرخ‌ها و خرابی شاسی خودرو اشاره کرد.

دلیل لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن

بعضی وقت ها امکان دارد که لرزش فرمان خودرو در زمانی که ترمز می گیرد رخ دهد. اگر فرمان خودروی مورد نظر هنگامی که ترمز می‌ گیرید می‌لرزد، ممکن است دلیل آن خرابی روتور های ترمز باشد (هنگام ترمز گیری لنت ترمز به دیسک‌ ها می چسبد و این دیسک‌ ها روتور های ترمز‌‌ هستند.) با هر ترمزی که گرفته می‌ شود گرما در روتور ها تلف می‌ شود و در بلند مدت موجب از بین رفتن ضخامت آن می‌ گردد و این امر لرزش فرمان در زمان ترمزگیری را به دنبال دارد.

اگر دیسک ترمز تاب داشته باشد و ارتباط درستی بین لنت‌ ها و دیسک بر قرار نشود،  لرزش فرمان به وجود می‌ آید. خراب بودن کالیپر ترمز که متصل کننده لنت ترمز به روتور ها است، سفت شدن ترمز‌ ها و مشکل در سیستم تعلیق از دلایلی است که در فرمان خودرو لرزش ایجاد می‌کند. هنگامی که فرمان خودرو شما شروع به لرزیدن کرد باید بینید در چه شرایطی این اتفاق می‌افتد و پس از آن می‌توانید مشکل آن را حل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا