فیلتر هوا

نقش فیلتر هوا در موتور خودرو

فیلتر هوا

در موتور های احتراق داخلی، فرایند احتراق و کیفیت آن مهم‌ ترین بخش در روند تولید نیرو است. در واقع هرچه این احتراق بهتر و با کیفیت بیشتری صورت بگیرد، بازدهی موتور افزایش می‌ یابد و توان خروجی آن بیشتر می‌ شود.

کیفیت احتراق به دقت قطعات موتور و شرایط احتراق بستگی دارد. به این معنی که در ابتدا موتور باید مونتاژ بی‌ نقصی داشته باشد و هر قطعه نیز بدون تأخیر و اشکال به وظیفه خود عمل کند.

و سپس ملزومات اصلی احتراق نیز به میزان دقیق و در زمان درست در محفظه احتراق قرار داشته باشند. این ملزومات که شامل سوخت، هوا و جرقه هستند، از ترکیب بنزین یا گازوئیل، اکسیژن و فعالیت شمع خودرو تأمین می‌ شوند.

به این ترتیب که مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها آماده احتراق و با جرقه شمع شعله‌ ور می‌ شود. نکته مهم در این بخش کیفیت و میزان دقیق سوخت و هوا و درصد مناسب مخلوط این دو و زمان درست جرقه‌ زنی است.

در این بین شمع‌ ها، فیلتر سوخت و فیلتر هوا در تأمین بخشی از این کیفیت مؤثر هستند.

فیلتر هوا یکی از تجهیزات لازم و ضروری در خودرو است.که به موجب داشتن خاصیت جذب ذرات موجود در هوا، مانع ورود گرد و غبار و ذرات آلوده موجود در هوا به داخل موتور خودرو می شود.

در حالت طبیعی موتور اتومبیل در قبال هر گالن سوخت از هزار گالن هوا استفاده می کند. در این صورت برای سوخت صحیح خودرو باید از فیلتر هوا استفاده کنیم.

فیلتر هوای خودرو در مسیر ورود هوا به سیستم سوخت‌ رسانی خودرو (انژکتور یا کاربراتور ) که داخل محفظه مخصوص فیلتر ، نصب میگردد و همانند یک صافی عمل کرده و مانع ورود ذرات معلق و آلایندگی موجود در هوا به داخل موتور می شود.

فیلتر هوا در موتور خودرو
فیلتر هوا در موتور خودرو

نقش فیلتر هوا در موتور خودرو

  • بهبود کیفیت احتراق و در نتیجه بالا بردن راندمان موتور.
  • پیشگیری از آسیب رسیدن به قطعات موتور در اثر ورود آلودگی‌های هوای محیط به درون آن و در نتیجه بالا بردن عمر مفید موتور و قطعات و اجزای مختلف آن.
  • کاهش درصد آلایندگی خودرو.
  • بهبود عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو.
  • پیشگیری از وارد آمدن هرگونه آسیب به سیستم سوخت‌ رسانی خودرو.
  • کاهش مصرف سوخت با تصفیه هوا و بهبود تزریق به عبارتی پاشش مخلوط سوخت و هوا به درون سیلندرها.

ضرورت تعویض فیلتر هوا

سه موضوع مهمی اشاره کنیم که نشان می‌ دهند، تعویض فیلتر هوا از جمله موارد ضروری می باشد که در صورت عدم توجه به آن، قطعا به مشکل برمی خورید:

بالا بردن طول عمر موتور

اولین موضوعی که از آن سود خواهید برد مساله طول عمر موتور اتومبیل شماست. که حتما شما هم موافقید که با تعویض قطعه‌ای با هزینه نهایتا ۲۰ هزار تومان در خودروهای ارزان قیمت، افزایش طول عمر موتور را داشته باشید.

کم کردن مصرف سوخت با تعویض به موقع فیلتر هوا

علاوه بر نکته اول که قطعا در بلند مدت مخارج فایده بسیار بالایی نسبت به هزینه تعویض خواهد داشت، دومین موردی کم کردن مصرف سوختی است که در پس تعویض این قطعه صورت میپذیرد. شما با عوض کردن به موقع فیلتر هوا به راحتی می‌توانید مصرف سوخت خود را کاهش دهید.

ارزان بودن فیلتر و روان شدن عملکرد موتور

سومین دلیل برای تعویض به موقع این قطعه ارزانی آن می باشد. بسیاری از افراد گرانی قطعات را دلیل توجه نکردن و عدم رسیدگی به بسیاری از آن‌ ها عنوان می‌ کنند. ولی فیلتر هوا بسیار ارزان بوده و به راحتی قابل تعویض می باشد. با تعویض به موقع فیلتر هوا، هوای تازه و بهتری به موتور خودروی شما می‌ رسد و قطعا در رانندگی متوجه این موضوع خواهید شد.

فیلتر هوای خودرو
فیلتر هوای خودرو

انواع فیلتر هوای خودرو

فیلتر هوای کاغذی یا سلولزی

این فیلترها از کاغذ‌های مخصوص سلولزی ساخته می‌ شوند که برای کارایی بیشتر به‌ صورت آکاردئونی و پلیسه‌ دار طراحی می‌ گردند. کاغذ چین‌ خورده فیلتر نیز در نهایت برای حفظ ساختار در یک فریم پلاستیکی قرار می‌ گیرد. عمر مفید این فیلترها چندان زیاد نیست اما در عوض قیمت مناسبی دارند.

فیلتر هوای کتان

این فیلترها را از لایه‌ های پارچه مخصوصی که پارچه‌ های روغنی نامیده می‌ شوند، ساخته می شوند. این لایه‌ ها که معمولا تعداد آنها شش تا است ، ضمن حفظ سرعت هوای مکیده‌ شده که به‌ سمت موتور در حرکت است، آن را با دقت و به‌ خوبی تصفیه می‌ کند. فیلترهای کتان عملکرد بهتری از دیگر انواع فیلتر دارند. لایه‌ های پارچه در این نوع فیلتر نیز پلیسه‌ دار طراحی شده و در فریم فلزی قرار می‌ گیرند. فیلترهای کتان گران‌ ترین نوع فیلتر هوای خودرو هستند.

فیلتر هوای اسفنجی

این فیلترها که معمولا چند لایه ساخته می‌ شوند. از فناوری نانو استفاده می کنند و عموما در خودروهای مسابقه‌ ای کاربرد دارند. مواد به‌کار رفته در این فیلترها لایه‌ های پلی‌اورتان است. و درنهایت برای حفظ ساختار در یک محفظه توری و فلزی قرار می‌ گیرد. کیفیت و عمر مفید فیلترهای اسفنجی بیشتر از انواع سلولزی است اما این نوع فیلتر از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

نحوه عملکرد و کار این فیلترها در واقع تفاوتی نخواهد داشت و تنها عمر مفید و قیمت آن‌ هاست که تفاوت‌ هایی را ایجاد می‌ کند. لازم به ذکر است که فیلترهای اسفنجی معمولا از نوع قابل شست‌ و شو هستند و امکان استفاده مجدد از آنها وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا