سیلندر موتور خودرو چیست؟

سیلندر موتور خودرو چیست؟

سیلندر موتور خودرو چیست؟

سیلندر ماشین یکی از اساسی‌ترین قطعات موتور احتراقی است که وظیفه نگهداری و برقراری ارتباط قطعات مختلف را بر عهده دارد. در واقع سیلندر به قطعه‌ای گفته می‌شود که به شکل استوانه بوده و دارای قطر و ضخامت معینی است این قطعه نقش مهمی در موتور ایفا می‌کند. سیلندر موتور در سایزهای کوچک و بزرگ وجود دارد. در صورت خرابی سیلندر سوخت به داخل موتور نفوذ کرده و منفجر می‌شود و آب و روغن موتور را از بین می‌برد. در این صورت میتوان گفت موتور خودرو نابود شده است. عموماً موتور خودرو ها مجهز به چندین سیلندر با آرایش خاص بوده که به آن‌ها بلوکه سیلندر می‌گویند.

سرسیلندر

یکی دیگر از قطعاتی که وجود آن در موتور خودروهای درون سوز الزامی است سرسیلندر نام دارد. این قطعه در قسمت بالایی و بر روی بلوک سیلندرها قرار گرفته و مجموعه سوپاپ و مانیفولدها بر روی آن مونتاژ می‌شود. سرسیلندر را می‌توان یک مکمل برای سیلندر دانست. پیستون در داخل بلوک سیلندر و سرسیلندر جابجا شده و این سر سیلندر است که در برابر احتراق و حرارت‌های ایجاد شده در درون موتور از خود پایداری نشان می‌دهد.

البته این قطعه دارای یک محدوده تحمل فشار محدود است و مسلما گذر از حد استاندارد این محدوده سبب ایجاد آسیب شده و اصطلاحا سرسیلندر می‌سوزد. در این حالت معمولاً تنها راهکار تعویض سرسیلندر است. همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت سرسیلندر است چراکه در صورت نیاز به دستکاری، تعویض، تعمیر یا باز کردن موتور این سرسیلندر است که عموما مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

واشر سرسیلندر

برای آنکه اتصال سیلندر و سرسیلندر به درستی صورت گیرد و از نشت آب به خارج از بلوک سیلندرها جلوگیری شود از واشر سرسیلندر استفاده می‌کنند. واشر سرسیلندر وظیفه آب‌بندی محفظه احتراق سوخت را برعهده داشته و امکان گردش روغن و آب بدون مخلوط شدن را فراهم می‌کند. این قطعه از جنس پنبه نسوز، فولاد و مس است. گفته می‌شود آب‌بندی واشر سرسیلندر بسیار حائز اهمیت است چرا که این قطعه با یکپارچه‌سازی سرسیلندر با بدنه موتور از نشت گاز جلوگیری کرده و عملاً سبب افزایش راندمان و کارایی موتور می‌گردد.

اگر در خودرو شما آب و روغن قاطی شود، از اگزوز آن آب خارج می‌شود، کشش و توان کافی نداشته و دیر روشن می‌شود و یا حتی بدون دلیل جوش می‌آورد احتمال سوختن واشر سرسیلندر وجود دارد. سوختن واشر سرسیلندر اصطلاحی است که به دفرمه شدن این قطعه در اثر عوامل متعددی مانند عمل کردن ناصحیح ترموستات، ایجاد نشتی در سیستم آب و خالی شدن رادیاتور اتومبیل، فشار به موتور و عدم توجه به آمپر خودرو و مستهلک بودن این واشر اشاره دارد.

نکته حائز اهمیت در هنگام سوختن واشر سر سیلندر عدم استفاده از خودرو و انتقال سریع آن به تعمیرگاه توسط بکسل است. در غیر این صورت اصلا دور از انتظار نیست که آسیب‌های به مراتب بیشتری به موتور خودرو وارد شده و هزینه تعمیر آن چند برابر شود. سوختن واشر سرسیلندر به یکباره اتفاق نمی‌افتد بلکه آب رادیاتور داغ شده و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز صدمه دیدن واشر آغاز می شود بهتر است در چنین حالتی خودرو بلافاصله تا تعمیرگاه بکسل شود.

سیلندر موتور خودرو چیست؟
سیلندر موتور خودرو چیست؟

انواع سیلندر

2 نوع سیلندر موتور وجود دارد سیلندر خشک و سیلندر تر.

_ در نوع خشک، سیلندر ماشین کاملا به موتور جوش خورده و قابل جداشدن در مواقع خرابی نبوده و باید موتور را عوض کرد.

_ در نوع تر، سیلندر به موتور جوش نخورده و می‌توان آن را در صورت خرابی به راحتی تعویض کرد.

ساختار سیلندر

  • سیلندرها به شکل یک استوانه تو خالی هستند که محفظه‌ای برای بالا و پایین رفتن پیستون‌ها می‌سازند.
  • دیواره داخلی آن باید یک سطح بسیار صاف و یک‌دست داشته باشد تا حرکت پیستون به راحتی و بدون هیچ مانعی انجام شود.
  •  در صورت اصطکاک هر چند کوچک این دو قطعه با هم، گرمای اضافه‌ای تولید می‌شود که خود، مشکل دیگری را به وجود می‌آورد.

آیا خودمان میتوانیم سیلندر ماشین را تعویض کنیم؟

اگر این قطعه خشک باشد باید به تراشکاری برود که باید این کار بدون خطا انجام گیرد وگرنه باید با موتور خداحافظی کنید.

اما اگر تر باشد باز هم باید به تراشکاری بروید اما به راحتی درآمده و جایگزین می‌شود و نیازی به تعویض موتور ندارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا